lauantai 28. syyskuuta 2013

Cobh, Kinsale ja Blarney

Edellisessä postauksessa mainitsinkin, että ostin lipun päivän reissulle kiertelemään kyliä ;) Kylät olivat siis nimeltään Cobh, Kinsale ja Blarney. Teimme matkan siis viime sunnuntaina ja matkanjärjestäjä oli Paddywagon. Hintaa päivän reissulle tuli opiskeijalta 30€, mikä oli mielestäni oikein hyvä hinta, etenkin kun siihen sisältyi sisäänpääsy Blarneyn linnaan.

Lähtö oli klo 9.30 sunnuntaina kaupungin keskustasta ja olimme aluksi ajatelleet menevämme sinne bussilla. Onneksi edellisenä iltana kävimme pysäkillä tsekkaamassa mihin aikaan ensimmäinen bussi menee, koska se olisi lähtenyt pysäkiltä vasta 9.45... Ei siis ihan sopivaan aikaan. Sovimme illalla, että Maarit, joka asuu koulua lähempänä olevassa asuntolassa, tulisi meidän asuntolamme pihaan n. klo 8.45 ja tilaisimme siihen taksin. Olimme varanneet melko reilusti aikaa taksimatkaan, joten jouduimme lähtöpaikassa hieman odottelemaan lähtöä.

Puoli kymmenen aikaan lastauduimme bussiin yhdessä muiden matkalle tulijoiden kanssa. Ensiksi suuntanamme oli Cobh. Bussimatkat olivat hyvin mukavia, koska kuskimme kertoi mihin olimme menossa ja mitä siellä kannattaa käydä katsomassa ja hän kertoi myös hieman eri paikkojen historiasta ja näytti missä oli ennen ollut satama ja mistä kaikki laivat ennen saapuivat Corkiin.

Cobh on tunnettu siitä, että se oli viimeinen paikka, jossa Titanic pysähtyi ottamaan matkustajia. Kaupungissa on muistomerkki omistettu Titanicille ja sieltä löytyy myös Titanic näyttely, jota Teija meni katselemaan sillä aikaa, kun me muut kiertelimme kaupungilla katsomassa paikkoja.

Vanha laituri, jota pitkin matkustajat astuivat Titaniciin
Yhdessä menimme katsomaan kaupungin toista nähtävyyttä St. Colmanin katedraalia, joka sijaitsee kauungin korkeimmalla kohdalla. Kaupungilla käveleminen oli oikein hyvää treeniä, kuten kuvista ehkä huomaa :D Mukavan jyrkkä mäki

Paikalliset kutsuvat näitä taloja nimellä Pack of Cards
Sophie, Nea ja Maarit
Hieman jyrkkä mäki :D

Kävimme kahvilla söpössä kahvilassa :)
Värikkäitä talojaa!!

Katedraalista oli hieman hankala saada kunnon kuvaa, koska se sijaitsee niin korkealla

Näkymät kaupunkiin katedraalin luota
Näkymä alttarille

Lopulta, kun lähdimme katedraalista, hyräilimme Maaritin kanssa häämarsseja :D Cobhissa meillä oli puolitoista tuntia aikaa pyöriä siellä ja katsella maisemia ennen kuin matkamme jatkui kohti Kinsalea. Kinsalessa oli saman verran aikaa, joten kävimme syömässä lounasta Dinos nimisessä ravintolassa, jota kuskimme suositteli. Toinen hyvä paikka olisi kuulemma ollut ravintola nimeltään Fishy fishy :D Ruoan jälkeen meillä oli vielä jonkin verran aikaa kierrellä kaupungilla :)

Kävimme katsastamassa karkkikaupan :D

Miksei Suomessa ole näin paljon värikkäitä taloja?
Vielä ennen siirtymistä matkan viimeiseen kaupunkiin Blarneyhin, kävimme Charles Fortissa katselemassa näkymiä.

Minä ja Sophie

En tiedä mitä nämä olivat, joten päätin, että tuohon keskelle varmaan sytytettiin nuotio :D

Tällaisella tyttöviisikolla olimme liikkeellä ;)
Lopulta lähdimme kohti Blarneytä, jossa vietimme kaiken aikamme Blarneyn linnassa ja sen mailla :) Siellä oli useita puutarhoja, luolia ja kaikkea muuta jännittävää. Kävelimme esimmerkiksi Poison Gardenin läpi ja siellä oli paaaljon erilaisia hyvin myrkyllisiä kasveja. Sophie vitsaili, että pitää napata joitain mukaan, että voi tehdä yrttiteetä ihmisille, joista ei pidä... Hieman mustaa huumoria :D Älkää huoliko en koskenut kasveihin! ;)

Olisimme voineet käydä suutelemassa Blarney Stonea, jonka sanotaan antavan suutelijalleen kaunopuheisuuden taidon :D Emme kuitenkaan sitä tehneet, koska se olisi kai maksanut eikä ketään houkuttanut suudella kiveä, jota miljoonat muut ovat suudelleet...

Vaikka kiertelimme mailla parin tunnin ajan, meiltä jäi kuitenkin joitain asioita näkemättä ja kokeilematta. Pitää varmaan uudestaankin mennä käymään, koska paikka oli sen verran kiinnostava ja jännittävä! Olin hyvin innoissani luolista ja linnasta :D Oli myös mieletöntä kävellä metsän siimeksessä poluilla, koska kasvillisuutta oli niin paljon ja sieltä löytyi hyvin mielenkiintoisia paikkoja :) Välissä tutnui ihmeelliseltä, että olimme Irlannissa emmekä jossain eksoottisessa sademetsässä. Päätimme jo, että muutan linnaan asumaan ja muista tytöistä tulee naapureitani :D Valitsemamme asunnot eivät olleet ehkä kaikkein hienoimpia, koska suurin osa niistä oli puiden oksien muodostamia koloja :D